Kähler

Find nyheder og bestsellers fra Kähler her. Udforsk det store udvalg af porcelæn i et smukt formsprog. Bliv bl.a. fristet af den populære Hammershøi serie med de elegante riller og det klassiske design, og lad dig forføre af det smukke stel til din boligindretning.

Kähler Character Drømmeren
Forventes på lager ca uge 42
Prisgaranti
Forudbestilling
Kähler Fiora krukke lille midnatsblå
Før DKK 899,00
Prisgaranti
På Lager - Lev. 1-2 dage

Historien om Kähler

Kähler er et af Danmarks bedstkendte designs brands idag, men hvad mange danskere ikke ved er, at historien om Kählers designs og den ihærdige familie bag succesen strækker sig mere end 175 år tilbage i tiden.

Det hele startede på et lille keramikværksted i Næstved


Den dygtige og unge keramiker, Herman August Kähler, overtog i 1872 sin faders keramikværksted i Næstved, sammen med sin bror Carl Frederik Kähler. Den unge Herman Kähler havde, siden sin læretid hos H.W. Bissen, set det meste af Europa på sin inspirationsrejse og vendte nu hjem for at bruge sin viden. Værkstedet var startet af faderen, Herman Joachim Kähler, som i 1839 indvandrede fra Tyskland og grundlagde værkstedet. I 1875, altså tre år efter overtagelsen, bygger Herman A. Kähler sit nye værksted som han kalder Kählerbakken. I de kommende år blev dette keramikværksted, med Kähler brødrene i spidsen, et samlingssted for nogle af tidens største kunstnere og keramikere som Kai Nielsen, Thorvald Bindesbøll og Svend Hammershøi.

Det var her på dette værksted at de første Kähler vaser blev drejet og det var også her hvor man i 1889 forberedte sig til verdensudstillingen som Herman A. Kähler stod for. Broderen Carl F. Kähler videreførte pottemager traditionerne som var værkstedet oprindelige omdrejningspunkt.

Kähler deltog på verdensudstillingen i Paris i 1889, hvor de danske vase designs blev modtaget med stor begejstring. Den internationale kunst- og designscene fik for alvor øjnene op for det lille værksted i Kindhestegade i Næstved og efterspørgslen på de danske vaser steg.

I de efterfølgende år gik udviklingen stærkt og Kähler blev et endnu mere populært brand herhjemme, samtidigt med, at der begyndte at komme ordre fra det store udland. Herman A. Kähler havde øje for interessen og for behovet for masseproduktion, derfor blev langt de fleste kreationer gips afstøbt efterfølgende så man havde en model der kunne anvendes til masseproduktion.

Herman A. Kähler havde sin egen stil


Kähler var ikke blot en fremsynet mand med øje for markedet og produktionen, han var også en keramiker der havde sin egen stil. På denne tid, hvor romantikken og guldalderen stadig ikke havde sluppet sit tag i bevidstheden, skilte Kähler sig ud, fordi han ikke beskæftigede sig ret meget med drejeriller og små formmæssige detaljer, som ellers var meget fremtrædende. Kählers formsprog var, for tiden, minimalistisk og hans primære fokus var på glasuren og de glatte flader som han var meget forelsket i. Han var arbejdsom ved drejeskiven, men en stor del af hans produktion var modeller tilegnet billedhuggeren Karl Hansen, men når alt kommer til alt var han i højere grad entrepreneur og manden med visionerne mere end han var kunstner.  

Kähler i nyere tid


I 2008 overtog Frantz Longhi Kähler, som er arkitekt, styringen i Kähler. Han er en mand med nye visioner og herunder bliver madbrandet Kähler lanceret. Ligeledes pustes der liv i Kähler som designbrand, efter at brandet i en del år har lagt lidt stille hen. Det er dermed også Frantz Longhi Kähler som er manden bag de Kähler designs som Omaggio og Urbania serien, samt relanceringen af Svend Hammershøi serierne, der har taget markedet med storm